| Home | 365/2012 | in my eye | VW T3 Westfalia | Zbór w Mielcu |

"Bóg Trójjedyny" - kazanie. Credo KZ, artykuł 2, cz. 1.0

skrypt kazania z 17 stycznia 2010 r., Mielec:


2. Wierzymy w Boga w Trójcy Świętej jedynego,
w osobach Ojca i Syna, i Ducha Świętego.

„Piotr, apostoł Jezusa Chrystusa, do wychodźców rozproszonych po Poncie, Galacji, Kappadocji, Azji i Bitynii, wybranych według powziętego z góry postanowienia Boga, Ojca, poświęconych przez Ducha ku posłuszeństwu i pokropieniu krwią Jezusa Chrystusa: Łaska i pokój niech się wam rozmnożą.” - 1 Piotr. 1:1-2 (przekład ekumeniczny)




Wstęp.


Zajmowanie się zagadnieniem Trójcy Świętej nie jest prostą sprawą, ktoś tak to ujął: Staraj się ją wyjaśnić a stracisz rozum; staraj się odrzucać, a stracisz duszę.
„Pojęcie Trójcy Świętej zawsze było zgorszeniem dla żydów i mahometan (dwóch, obok chrześcijaństwa, monoteistycznych religii) oraz kłopotliwą zagadką intelektualną dla samych chrześcijan.”1

Dziś także (choć jest to margines chrześcijaństwa) są ludzie, którzy nie wierzą w Trójcę.
Wszyscy oni są spadkobiercami nauczania arian i samego Ariusza i wcześniejszych „nauczycieli”, którzy mieli problemy ze zrozumieniem, a przede wszystkim zaakceptowaniem boskości Jezusa, Ducha Świętego i w konsekwencji również z samą Trójcą Świętą.
Jak więc widzimy te poglądy nie są czymś odkrywczym ale ciągną się od III wieku, od Pawła z Samosaty2. Na usprawiedliwienie tych ludzi trzeba powiedzieć, iż nie byli oni wrogami chrześcijaństwa. Wręcz przeciwnie, za wszelką cenę chcieli bronić tego iż Bóg jest Jeden.
A przecież już Judaizm mówił: Słuchaj Izraelu, pan Bóg twój jest Jeden.



1.Trójjedyny Bóg.

Na podstawie jakich przesłanek możemy mówić o Bogu, iż jest Trójjedyny.
Musimy brać całe nauczanie Biblii, nawet jeśli do końca go nie rozumiemy i ciężko jest nam połączyć w logiczną całość.

Spójrzmy tylko na jeden aspekt, zmartwychwstania Jezusa, co nam mówi Boże Słowo w kontekście Trójjedynego Boga. Postaramy się znaleźć odpowiedź, na pytanie kto sprawił, że Jezus zmartwychwstał:

Galacjan 1:1 (ekum.): „Paweł, apostoł nie od ludzi ani przez człowieka, lecz przez Jezusa Chrystusa i Boga Ojca, który go wzbudził z martwych,”

Jan. 2:19-21 (ekum.): „Jezus, odpowiadając, rzekł im: Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzy dni ją odbuduję. Na to rzekli Żydzi: Czterdzieści sześć lat budowano tę świątynię, a Ty w trzy dni chcesz ją odbudować? Ale On mówił o świątyni ciała swego.”

Rzym. 8:11 (ekum.): „A jeśli Duch tego, który Jezusa wzbudził z martwych, mieszka w was, tedy Ten, który Jezusa Chrystusa z martwych wzbudził, ożywi i wasze śmiertelne ciała przez Ducha swego, który mieszka w was.”


Czy może być tak, że tą samą rzecz robią w tym samym czasie trzy osoby? Albo któraś kłamie albo są jednym Bogiem.



2.Zagrożenia.

Niektórzy bagatelizują całą sprawę mówiąc, że nie jest istotna wiara w Trójjedynego Boga3.
Wierząc w boskość Ojca, Jezusa i Ducha Świętego, oraz w to, że jest to Jeden Bóg w Trzech Osobach możemy pełniej zrozumieć nasze zbawienie. Powiem więcej, tylko Trójjedyny Bóg mógł nas zbawić!

Co dzieje się gdy zniekształcamy obraz Trójcy:

2.1.Zniekształcenie „obrazu” Jezusa.
Po pierwsze otrzymamy nieprawdziwy „obraz” Jezusa. Stanie się On albo Tylko człowiekiem, który w jakiś sposób osiągnął stan boski (tak naucza New Age) lub jak spekulowano już w pierwszych wiekach; Bóg jedynie wydawał się człowiekiem (doketyzm). Najczęstszym, więc skutkiem złego rozumienia Trójcy jest „pozbawienie” Jezusa tego, iż jest prawdziwym Bogiem, który stał się człowiekiem. A jeśli Jezus to tylko człowiek, to jak mógł nas zbawić? Co więcej jeśli nie uwielbiamy Jezusa objawionego w Biblii, to czcimy kogoś innego.

2.2.„Zgubienie” Ducha Świętego.
Drugim częstym błędem jest, nie tylko umniejszenie roli Ducha Świętego, lecz wręcz obdarcie Go z osobowości. Dla antytrynitarzy najczęściej Duch Święty to moc (przyrównują Ducha Świętego do prądu). Tak więc, według nich, to moc się zasmuca, moc odchodzi i przychodzi, moc czuje, myśli, mówi. Znów mamy do czynienia z „masłem maślanym”. Jak czytać Pismo np. werset z listu do Rzymian 8;26: „…Duch wspiera nas w naszej niemocy.” Dlatego my wierzymy, że Duch
Święty jest jedną z osób Bożych. Możemy się do Niego modlić i mieć z Nim relację.



3.Ekonomia zbawienia.

Czytaliśmy już wersety wskazujące na to, iż w zmartwychwstaniu Jezusa brała udział cała Trójca Święta. Spróbujmy przyjrzeć się dogłębniej w jaki sposób dokonuje się nasze zbawienie.

3.1.Bóg zaplanował nasze zbawienie już w czasach Starego Testamentu.
Ps. 68:20 (ekum.): „Błogosławiony niech będzie Pan! Codziennie dźwiga ciężary nasze Bóg, zbawienie nasze.”
Izaj. 12:2: „Oto, Bóg zbawieniem moim! Zaufam i nie będę się lękał: gdyż Pan jest mocą moją i pieśnią moją, i zbawieniem moim.”

3.2.Jeśli Jezus nie byłby Bogiem to w jaki sposób mógłby umrzeć za nasze grzechy?
Hebr. 10:10-12 (ekum.): „Mocą tej woli jesteśmy uświęceni przez ofiarowanie ciała Jezusa Chrystusa raz na zawsze. A każdy kapłan sprawuje codziennie swoją służbę i składa wiele razy te same ofiary, które nie mogą w ogóle zgładzić grzechów; Lecz gdy On [Jezus]4 złożył raz na zawsze jedną ofiarę za grzechy, usiadł po prawicy Bożej,”
Obj. 1:5 (ekum.): „I od Jezusa Chrystusa, który jest świadkiem wiernym, pierworodnym z umarłych i władcą nad królami ziemskimi. Jemu, który miłuje nas i który wyzwolił nas z grzechów naszych przez krew swoją,”

3.3.Działanie Ducha Świętego jest nadprzyrodzonym działaniem Bożym.
Jan. 16:7-13 (ekum.): „Lecz Ja wam mówię prawdę: Lepiej dla was, żebym Ja odszedł. Bo jeśli nie odejdę, Pocieszyciel do was nie przyjdzie, jeśli zaś odejdę, poślę go do was. A On [Pocieszyciel - Duch Święty]5, gdy przyjdzie, przekona świat o grzechu i o sprawiedliwości, i o sądzie; O grzechu, gdyż nie uwierzyli we mnie; O sprawiedliwości, gdyż odchodzę do Ojca i już mnie nie ujrzycie; O sądzie zaś, gdyż książę tego świata został osądzony. Mam wam jeszcze wiele do powiedzenia, ale teraz znieść nie możecie; Lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, wprowadzi was we wszelką prawdę, bo nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy, mówić będzie, i to, co ma przyjść, wam oznajmi.”

Tyt. 3:5 (ekum. s. 505): „Zbawił nas nie dla uczynków sprawiedliwości, które spełniliśmy, lecz dla miłosierdzia swego przez kąpiel odrodzenia oraz odnowienie przez Ducha Świętego,”



Zakończenie.

1.wiara to poznanie.
Objawił się nam Trójjedyny Bóg. Czytajmy Pismo Święte rozróżniając te trzy osoby, spróbujmy dostrzec jak działają, jakie „mają role”. Uczmy się także rozpoznawać głos Ojca, głos Chrystusa i głos Ducha Świętego. Odkryjemy np.:, że miłość dla Boga jest czymś najistotniejszym i nasza miłość do innych powinna wynikać z Jego charakteru.

2.wiara to zaufanie.
Wiara to relacja i zaufanie Bogu. Spodobało się Mu objawić nam, że jest bardziej „skomplikowany” niż możemy przypuszczać. Że jest potężniejszy i, że doskonale zaplanował zbawienie dla każdego z nas. Możemy Bogu zaufać, bo On nieograniczony niczym, niczego nie potrzebujący… nas kocha.

3.wiara to wyznanie.
Nasza wiara musi być praktyczna. Jeśli Bóg jest jeden, a każda z trzech osób jest Bogiem to do każdej z nich mogę się modlić. Najlepiej zaś, w praktyce zastosujemy naukę o Trójcy Świętej, sprawując nasze zbawienie. Ten dar od Trójjedynego Boga.


Sto lat po nicejskim wyznaniu wiary, gdy nadal trwały kontrowersje co do boskości Jezusa, lecz także pojawiły się wątpliwości dotyczące Ducha Świętego, powstało kolejne wyznanie wiary – Atanazjańskie. Mówi ono:
„Ta zaś jest prawdziwa wiara chrześcijańska, że czcimy jednego Boga w Trójcy i Trójcę w Jedności, nie mieszając osób i nie rozdzielając Jedności. Inna bowiem jest osoba Ojca, inna Syna, inna Ducha Świętego. Ale Ojciec, Syn i Duch Święty są jednym Bogiem; równi w chwale, równi w wiecznym majestacie, jakim jest Ojciec, takim jest Syn i takim Duch Święty… w tej Trójcy nie ma pierwszego ani ostatniego, większego ani mniejszego, lecz wszystkie trzy osoby są jednakowo wieczne i równe sobie. Tak iż, jak już wyżej powiedziano, i Trójcę w Jedności, i Jedność w Trójcy czcić należy”.

----------
1. Wiazowski Konstatny, Podstawy naszej wiary, “Słowo Prawdy”, Warszawa 1987 r., s. 60.
2. Twórca adopcjonizmu; Jezus został adoptowany przez Boga na Syna przy chrzcie lub zmartwychwstaniu.
3. Np. członkowie Epifanii (a na pewno jeden z nich :) twierdzą iż wierzą, że Jezus jest Bogiem i Panem, jak to wyraził “niewierny” Tomasz, a jednocześnie nie wierzą w Trójcę. Pozostają więc w sprzeczności, która sama się wysnuwa: albo Jezus jest dla nich tożsamy z Ojcem, albo Ojciec nie istnieje, co daje nam masło maślane kiedy w ten sposób zaczniemy czytać Pismo.
4. Dodatek mój.
5. Dodatek mój.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz